
 

 
 
 
 

Number 31 – February 2005 
 
 

IN THE NEWS THIS MONTH… 
 

ZOOM 
 
Equatorial Guinea: Print media threatened 
 

1. DIARY 
 
International meeting of French-language radio stations 
 

2. PRINT MEDIA NEWS 
 
Cameroon: Diapason, a new newspaper 
Cameroon: New director for national radio and television 
 

3. TELEVISION AND RADIO NEWS 
 
Cameroon: RTVL, a new television station 
DRC: Phone-in programmes suspended  
Chad: Radio DJA FM suspended 
 

4. LEGAL AND FINANCIAL FRAMEWORKS FOR THE MEDIA 
 
Central Africa: High Communication Council set up 
Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers  
 

5. STRUCTURING AND PROFESSIONNALISATION OF THE MEDIA 
 
DRC: National press strategy being drafted 
DRC: Congolese journalists advocate code of practice days 



ZOOM 
Equatorial Guinea: Print media threatened 

For the past three months, the government’s monthly newsletter, Ebano, with a print run 
of 500 copies, has disappeared from the newsstands of the capital, Malabo. According to 
its editors, speaking on 7 January, the Ministry of Information stopped paying its 
540,000 Fcfa (831 euros) subsidy “with no explanation.” The newsletter, on sale at 300 
Fcfa (0,47 euros), was once a familiar feature of bars and cafes. 
Meanwhile, Ebano’s sister publication, Poto-poto, which usually appears in the country’s 
second largest town and financial centre, Bata, on the mainland, has only been coming 
out spasmodically. 
El Tiempo and la Opinion, the two main independent newspapers, have also not been 
seen for several years because of financial difficulties. The only paper available is now 
the pro-government monthly, Gaceta, published in Spain with a print run of over one 
thousand. 
The only foreign papers read in Malabo and Bata come from the French and Spanish 
cultural centres, or on international flights. When an international flight arrives at Malabo 
airport, Equatorial Guineans grab all the copies they can find of these complementary 
papers and then sell them for 1000 to 2000 Fcfa each (1.60 or 3.20 euros). 
RAN / IPP 
 

1. DIARY 
 

International meeting of French-language radio stations 

The next international meeting of French-language radio stations (RIRAF) will be held in 
Mons (Belgium) from 26 June to 2 July with the theme of “citizenship, civil society and 
radio”.  
RIRAF is a forum for discussion and exchange on the use of radio to tackle the 
preoccupations of civil society. It brings together stakeholders from francophone radio 
stations (both men and women) such as journalists, broadcasters, technicians and heads 
of stations. During the meeting, participants will draw up common strategies and suggest 
ways to cooperate. 
 
Contact 
RIRAF, 700 av du parc, 201 
Montreal, Quebec, H3N 1X1, Canada 
Yvon Beauchamp, President: riraf-president@francophone.net
Press officer: Willy Colin, rsf@voilà.fr
Web Site: www.riraf.org (for downloadable registration forms and details on 
participation; closing date for registration: 25 February 2005) 
 

2. PRINT MEDIA NEWS 
 

Cameroon: Diapason, a new newspaper 

Diapason, a new weekly paper, appeared on Cameroon’s newsstands on 15 January. The 
paper’s 12-pages come out in Yaounde, with an editorial line oriented towards 
employment, the economy and the financial world. Directed by François Mboke, the first 
issue featured articles on the counterfeit and illegal merchandise currently flooding the 
Cameroon market. 
JW / IPP 
 
Contact: 
Diapason, BP 20349 Yaounde - Cameroon 
Tel: 00237 777 73 53 

mailto:riraf-president@francophone.net
mailto:rsf@voil�.fr
http://www.riraf.org/


E-mail: journaldiapason@yahoo.com
 

3. TELEVISION AND RADIO NEWS 
 

Cameroon: New director for national radio and television 

Since January 26, Cameroon Radio and Television (CRTV) has had a new director, the 
journalist, Amadou Vamoulké. He takes over from Prof. Gervais Mendo Ze, who, after 17 
years in the post, has been appointed Minister responsible for Communication in the new 
government, formed on 8 December 2004.  
After studying at the Ecole supérieure internationale de journalisme de Yaoundé (ESIJY) 
in the early 1970’s, Mr Vamoulké went on to work on the State daily, the Cameroon 
Tribune, becoming Editor-in-Chief in the early 1980s. He also directed the national 
printing enterprise. As head of CRTV, Mr Vamoulké will have to find ways to compete 
with independent radio and TV stations. 
JW / IPP 
 

Cameroon: RTVL, a new television station 

 
Since 15 January, residents of Yaoundé and surrounding areas have been able to receive 
television broadcasts from Radio télévision lumière (RTVL) between 4 pm and 11 pm. At 
present, RTVL mainly broadcasts entertainment and music programmes but, according to 
Joseph Ndi Samba, instigator of RTVL, the channel aims to concentrate more on 
education in the near future. RTVL is one of ten other independent television channels 
currently broadcasting in Cameroon.  
JW / IPP 
 

DRC: Phone-in programmes suspended 

In a “circular” dated 18 January 2005, the Minister of Information and Press has decided 
to suspend all live phone-in programmes. The Minister explained that this decision had 
become necessary following a number of rows that had broken out on the air on radio 
and television. The decision comes as a serious blow to two very popular broadcasts - 
Top Congo FM’s “Libre antenne” and Télé Kin Malebo’s “Télé chat”. 
With the same reasoning, the Minister has ordered religious and specialist radio and TV 
stations to “abstain from broadcasting political and news programmes, or acting as a 
platform for political propaganda, or face the penalties laid down by the law”. 
In a communiqué published on 20 January 2005, JED (Journaliste en Danger) called on 
the Minister of Information and Press, as well as the High Media Authority (HAM) to “set 
up a representative negotiation framework to examine and standardise the terms of 
reference for radio and television”. The NGO also suggested that the two bodies examine 
the question of phone-in programmes on a case-by-case basis “so as not to deprive the 
public of its right to free, responsible expression”. The Minister considered that those 
taking part in a discussion forum should identify themselves, so that they can be called 
on to defend their statements if necessary. 
FB / IPP 
 
 

Chad: Radio DJA FM suspended 

On 17 January, Chad’s regulatory body, the High Communication Council (HCC), decided 
to suspend the non-profit radio station DJA Fm (96.9 Fm) for one week, and indefinitely 
of it did not pay its annual license fee. 
Mrs Zara Yacoub, Director of the station and President of the Chad Union of Private Radio 
(URPT), only learned of the HCC decision through an official communiqué that appeared a 
few days after it came into force. “Radio DJA FM broadcasts are suspended for 8 days 
from Monday 17 January to Monday 24 January inclusive, for non-settlement of sums 

mailto:journaldiapason@yahoo.com


owing, in conformity with the terms of reference for independent radio stations” says the 
communiqué. According to Mrs Yacoub, the annual license fee being claimed by the HCC 
is 500 000 Fcfa (765 euros). In a communiqué of 16 January, Mrs Yacoub explained that 
“the non-payment of the license fee is not in any way a refusal to conform to the law, but 
simply due to a dire lack of funds”. She goes on to point out that “DJA FM had promised 
to pay the license fee as soon as it received the government grant accorded to 
independent radio stations”. This is the first time HCC has suspended a radio station for 
non-payment of the license fee since it was set up in 1995. Mrs Yacoub claimes it is “a 
determined effort by HCC to shut down DJA FM for reasons it has not admitted”. 
MPL / IPP 
 

4. LEGAL AND FINANCIAL FRAMEWORKS FOR THE MEDIA 
 

Central Africa: High Communication Council set up 
The Republic of Central Africa’s President signed a decree authorising the creation of a 
national High Communication Council (HCC) on 19 January 2005. The decree removes 
the final obstacle to setting up this institution, which is mentioned in the Constitution and 
was approved by the National Transition Council in November 2004. The HCC will be an 
independent media regulatory body, mainly involved in guaranteeing equitable and 
appropriate use of the public sector press, radio and television, while providing necessary 
arbitration as required. 
An official list of HCC members was published on 28 January 2005, following an annual 
general meeting in Bangui, with delegates from the Union of Central African Journalists 
(UJCA), the Independent Press Publishers Group (GEPPIC) and the Central Africa 
Association of Independent Press Publishers (ACEPI). At present, members of the team 
include Mrs Fernande Sackanot (journalist), Mrs Delphine Zouta (journalist), Mr Joseph- 
Vermond Tchendo (journalist), Mr Magba-Totama (journalist), Mr Hilaire Guitongo 
(journalist), Mr Jérôme Dounian-Doté (journalise), Mr Tita Samba Solé (broadcaster - 
journalist), Mr Philippe Manga Mabada (telecommunications engineer), Ms Opalagna 
(lawyer). The Head of State also has to designate a further two persons. 
FS / IPP 
 

Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers  
Equatorial Guinea’s Minister of Information, Mr Alfonso Nsue Mokuy, has decided to 
“permanently let go of” over twenty employees in radio, television and the government 
paper, Ebano, for “irregular and ill-intentioned behaviour”. The measure affects twenty 
staff of Equatorial Guinea Radio and Television (RTVGE), including journalists and 
technicians, some with over 20 years’ employment at the channel, as well as three 
journalists from Ebano. 
The decision followed a meeting on 25 January of the Minister of Information and all staff 
from these media. According to an official source during the meeting, “an exhaustive 
analysis has shown that the poor operation of this department is due to the irregular and 
ill-intentioned behaviour” of these state employees, who are also accused of “various 
irregularities, such as indiscipline, incompetence and insubordination”. 
At a 27 January cabinet meeting, the president, Mr Teodoro Obiang Nguema also 
deplored the “poor operation” of the Ministry of Information and the “lack of 
coordination” on the part of its directors. 
RAN / IPP 
 
 
 
 
 
 
 



5. STRUCTURING AND PROFESSIONNALISATION OF THE MEDIA 
 

DRC: National press strategy being drafted 

During a workshop in Kinshasa from 18 to 21 January 2005, with support from UNESCO, 
the Minister for Press and Information set out the main lines of his strategy for the press. 
Participants at the workshop recommended changes to the law, notably concerning 
decriminalisation of infringements of laws governing the press and revisions to the law on 
the professional status of journalists in DRC. They also called for the protection of union 
rights for media workers as well as insisting on the need to promote a high-quality public 
information service, especially allowing the public radio and TV station, RTNC to exercise 
independence in its editorial line. 
As well as calling for free access to information sources, participants suggested ways to 
inject new energy into the private-sector press, which it says is beleaguered by slavish 
ties to the politics of those in power, small circulation, short-lived publications put 
together by poorly paid staff lacking training in new information technologies, with 
amateur management and out of date equipment, etc. 
The workshop recommendations will be incorporated into the Minister’s strategy for the 
press, which is due to be finalised at a working group meeting scheduled for February. 
Participants at the workshop came from professional press associations (SNPP, UCOFEM, 
UNPC, ANECO, APAC, UPF, ARCO, ANEAP, AJPF, ANEP) as well as the Minister for Press 
and Information and the High Authority for the Media. 
FB / IPP 

 

DRC: Congolese journalists advocate code of practice days  
Around thirty journalists and representatives of professional media organisations meeting 
in Kinshasa on 22 January on the initiative of Journalistes en Danger (JED), 
recommended that special “code of practice days” be organised. The aim is to increase 
journalists’ respect for of their professional code of practice, and encourage them to be 
more responsible in the way they handle and disseminate information.  
The participants recognised that recent lapses were due to “political interference in the 
media in run-up to the elections”. They also criticised the hold that politicians have over 
the media that they own, thus compromising their independence. Participants also 
criticised a Ministry of Press and Information circular banning religious and specialised 
stations from broadcasting political programmes, as well as suspending phone-in 
programmes. The participants felt this was evidence of “the open intention of the Minister 
to gag the independent media and prevent them from offering the public a forum for free 
expression”. Participants also considered that journalists were responsible for putting out 
“inflammatory political slogans, messages of hate and incitement to violence and 
disorder”, according to a JED communiqué at the end of the meeting. 
FB / IPP 
  



 
 

Africentr@lemedias is published monthly by the Institute Panos Paris (IPP) as part of its 
DRIM - Central Africa programme (DRIM - "Rights and Institutional 
Strengthening of the Media"). This monthly newsletter on media pluralism is prepared 
by journalists from the nine Central Africa countries (Burundi, Cameroon, Congo, Gabon, 
Equatorial Guinea, Central African Republic (RCA), Democratic Republic of Congo (DRC), 
Rwanda and Chad), with the support of CORDAID (Netherlands), the European 
Commission and DFID (UK).  

 

Editor-in-chief 

Pascal Berqué, Director of the D R I M  A N D  M P A   C E N T R A L  A F R I C A  
programmes, “Rights and Institutional Strengthening of the Media”, Panos Paris Institute, 
pascal.berque@panosparis.org 

Coordination 
Domitille Duplat, Coordinator of the newsletter, Panos Paris Institute, 
domitilled@panosparis.org  

Associate editor 
Marie-Pierre Liénard, project officer of the D R I M   C E N T R A L  A F R I C A  programme, 
Institute Panos Paris, mariepierre@panosparis.org

Correspondents 
Burundi: Damien Ntiranyuhura 
Cameroon: Joel Wadem 
Central Africa: Fernande Françoise Sackanot 
Congo: Solange Kibelolo 
Gabon: Achille Ngoma 
Equatorial Guinea: Rodrigo Angue Nguema 
Democratic Republic of Congo: Franck Baku (Kinshasa), Rose Lukano (South), Déo 
Namujimbo (Goma), Flory Ngongo (Kisangani), Dieudonné Malékéra (Bukavu), Michel 
Aveledi (Bas Congo). 
Chad: Laoro Gondjé 

Distribution 
Séverine Le Ridant, Communication officer, Panos Paris Institute,  
communication@panosparis.org

Translation 
Peter Coles, mail@petercoles.net

 

Contact 

Institut Panos Paris, 10, rue du Mail - 75 002 Paris (France) 
Tel.  (331) 40 41 05 50 – Fax (331) 40 41 03 30 

mariepierre@panosparis.org
 
This newsletter is published with the support of 

 
 

  & de     
 

mailto:domitilled@panosparis.org
mailto:mariepierre@panosparis.org
mailto:communication@panosparis.org
mailto:pcoles@mac.com

	Number 31 – February 2005
	In the news this month…
	Zoom
	Diary
	Print media news
	Television and radio news
	Legal and financial frameworks for the media
	Structuring and professionnalisation of the media
	Zoom
	Equatorial Guinea: Print media threatened

	Diary
	International meeting of French-language radio stations
	Contact


	Print media news
	Cameroon: Diapason, a new newspaper

	Television and radio news
	Cameroon: New director for national radio and television
	Cameroon: RTVL, a new television station
	DRC: Phone-in programmes suspended
	Chad: Radio DJA FM suspended

	Legal and financial frameworks for the media
	Central Africa: High Communication Council set up
	Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers

	Structuring and professionnalisation of the media
	DRC: National press strategy being drafted
	DRC: Congolese journalists advocate code of practice days
	Editor-in-chief
	Coordination
	Associate editor
	Correspondents
	Distribution
	Translation
	Contact
	This newsletter is published with the support of



