
 
 
 
 

numbers 31 & 32 – February / March 2005 
 

IN THIS MONTH’S ISSUE… 
 

ZOOM 
Equatorial Guinea: Print media threatened  
 

1. DIARY 
Kenya: Third pan-African AMARC conference from 18 - 22 April, 2005 

International meeting of French-language radio stations  

 

2. PRINT MEDIA NEWS 
Cameroon: Diapason, a new newspaper  

Cameroon: New director for national radio and television  

DRC: Le Potentiel and Le Palmarès get bigger 

 

3. TELEVISION AND RADIO NEWS 
Cameroon: RTVL, a new television station  

Chad: Radio DJA FM suspended 

DRC: Phone-in programmes suspended   

DRC: Reporters in the Great Lakes carry out joint assignments 

 

4. LEGAL AND FINANCIAL FRAMEWORKS FOR THE MEDIA 
Burundi: RPA suspends Net Press 

Central Africa: High Communication Council set up  

Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers   

Rwanda: HCP calls Umurage to order 

Rwanda: HCP’s monitoring protocol questioned 

 
 
 

 1



5. STRUCTURING AND PROFESSIONNALISATION OF THE MEDIA 
Gabon: Creation of a self-regulation body  

Gabon: National order of professional journalists is born 

DRC: OMEC publishes Code of conduct for journalists 

DRC: National press strategy being drafted  

DRC: Congolese journalists advocate code of practice days  
 
 

 

 2



 

ZOOM 
Equatorial Guinea: Print media threatened  

For the past three months, the government’s monthly newsletter, Ebano, with a print run 
of 500 copies, has disappeared from the newsstands of the capital, Malabo. According to 
its editors, speaking on 7 January, the Ministry of Information stopped paying its 
540,000 Fcfa (831 euros) subsidy “with no explanation.” The newsletter, on sale at 300 
Fcfa (0,47 euros), was once a familiar feature of bars and cafes.  
Meanwhile, Ebano’s sister publication, Poto-poto, which usually appears in the country’s 
second largest town and financial centre, Bata, on the mainland, has only been coming 
out spasmodically.  
El Tiempo and la Opinion, the two main independent newspapers, have also not been 
seen for several years because of financial difficulties. The only paper available is now 
the pro-government monthly, Gaceta, published in Spain with a print run of over one 
thousand.  
The only foreign papers read in Malabo and Bata come from the French and Spanish 
cultural centres, or on international flights. When an international flight arrives at Malabo 
airport, Equatorial Guineans grab all the copies they can find of these complementary 
papers and then sell them for 1000 to 2000 Fcfa each (1.60 or 3.20 euros).  
RAN / IPP  
 

1. DIARY 
 

Kenya: Third pan-African AMARC conference from 18 - 22 April, 2005 
On 18 –21 April, the World Association of Community Radio Broadcasters (AMARC) will 
be holding its 3rd pan-African conference in Nairobi (Kenya). This is the first time it has 
been held in East Africa. 
The theme for the meeting, Local Content For The Sustainable Development of 
Community Radio in Africa, should enable AMARC members to share and create strategic 
plans for improving the development of community radio. The meeting will also be the 
moment to elect a new Committee for AMARC-Africa. 
Previous conferences were held in Johannesburg (South Africa) in 1999 and Dakar 
(Senegal) in 2001. 
MPL / IPP 
 
Contact: 
For more information: http://africa.amarc.org  
To download a registration form: http://africa.amarc.org/files/formulaire.pdf  
 

International meeting of French-language radio stations  
The next international meeting of French-language radio stations (RIRAF) will be held in 
Mons (Belgium) from 26 June to 2 July with the theme of “citizenship, civil society and 
radio”.   
RIRAF is a forum for discussion and exchange on the use of radio to tackle the 
preoccupations of civil society. It brings together stakeholders from francophone radio 
stations (both men and women) such as journalists, broadcasters, technicians and heads 
of stations. During the meeting, participants will draw up common strategies and suggest 
ways to cooperate.  
  
Contact : 
RIRAF, 700 av du parc, 201  
Montreal, Quebec, H3N 1X1, Canada  
Yvon Beauchamp, President: riraf-president@francophone.net
Press officer: Willy Colin, rsf@voilà.fr

 3

http://africa.amarc.org/
http://africa.amarc.org/files/formulaire.pdf
mailto:riraf-president@francophone.net
mailto:rsf@voil�.fr


Web Site: www.riraf.org (for downloadable registration forms and details on 
participation; closing date for registration: 25 February 2005)  
 
 

2. PRINT MEDIA NEWS 
 

Cameroon: Diapason, a new newspaper  

Diapason, a new weekly paper, appeared on Cameroon’s newsstands on 15 January. The 
paper’s 12-pages come out in Yaounde, with an editorial line oriented towards 
employment, the economy and the financial world. Directed by François Mboke, the first 
issue featured articles on the counterfeit and illegal merchandise currently flooding the 
Cameroon market.  
JW / IPP  
  
Contact:  
Diapason, BP 20349 Yaounde - Cameroon  
Tel: 00237 777 73 53  
E-mail: journaldiapason@yahoo.com
   

Cameroon: New director for national radio and television  

Since January 26, Cameroon Radio and Television (CRTV) has had a new director, the 
journalist, Amadou Vamoulké. He takes over from Prof. Gervais Mendo Ze, who, after 17 
years in the post, has been appointed Minister responsible for Communication in the new 
government, formed on 8 December 2004.   
After studying at the Ecole supérieure internationale de journalisme de Yaoundé (ESIJY) 
in the early 1970’s, Mr Vamoulké went on to work on the State daily, the Cameroon 
Tribune, becoming Editor-in-Chief in the early 1980s. He also directed the national 
printing enterprise. As head of CRTV, Mr Vamoulké will have to find ways to compete 
with independent radio and TV stations.  
JW / IPP  

 

DRC: Le Potentiel and Le Palmarès get bigger 

Two of Kinshasa’s daily papers, Le Potentiel and Le Palmarès, have increased their size 
from 20 to 24 pages since the start of the year, the first papers to make such a move.  
Le Potentiel was the first Congolese paper to go from 8 to 12 pages, then 16 pages and 
finally 20 pages before growing to 24 pages on 5 January. For over a year most of 
Kinshasa’s dailies have stayed with 12 pages.  
Although Le Potentiel has kept its tabloid format, it has been given a new design, while 
its articles are more in-depth and interviews are longer. 
Le Potentiel, which started 20 years ago, is one of the country’s leading papers, with an 
internet site, www.lepotentiel.com, that is one of the best maintained of any Congolese 
paper, alongside that of L’Avenir. 
The increased size for Le Potentiel has also meant an increase in price, from 300 Fcfa 
(0.48 euro) to 450 Fcfa, (0.71) euro, which could limit sales. 
FB / IPP 
 
 

3. TELEVISION AND RADIO NEWS 
 

Cameroon: RTVL, a new television station  

  
Since 15 January, residents of Yaoundé and surrounding areas have been able to receive 
television broadcasts from Radio télévision lumière (RTVL) between 4 pm and 11 pm. At 

 4

http://www.riraf.org/
mailto:journaldiapason@yahoo.com
http://www.lepotentiel.com/


present, RTVL mainly broadcasts entertainment and music programmes but, according to 
Joseph Ndi Samba, instigator of RTVL, the channel aims to concentrate more on 
education in the near future. RTVL is one of ten other independent television channels 
currently broadcasting in Cameroon.   
JW / IPP  
   

Chad: Radio DJA FM suspended  

On 17 January, Chad’s regulatory body, the High Communication Council (HCC), decided 
to suspend the non-profit radio station DJA Fm (96.9 Fm) for one week, and indefinitely 
of it did not pay its annual license fee.  
Mrs Zara Yacoub, Director of the station and President of the Chad Union of Private Radio 
(URPT), only learned of the HCC decision through an official communiqué that appeared a 
few days after it came into force. “Radio DJA FM broadcasts are suspended for 8 days 
from Monday 17 January to Monday 24 January inclusive, for non-settlement of sums 
owing, in conformity with the terms of reference for independent radio stations” says the 
communiqué. According to Mrs Yacoub, the annual license fee being claimed by the HCC 
is 500 000 Fcfa (765 euros). In a communiqué of 16 January, Mrs Yacoub explained that 
“the non-payment of the license fee is not in any way a refusal to conform to the law, but 
simply due to a dire lack of funds”. She goes on to point out that “DJA FM had promised 
to pay the license fee as soon as it received the government grant accorded to 
independent radio stations”. This is the first time HCC has suspended a radio station for 
non-payment of the license fee since it was set up in 1995. Mrs Yacoub claimes it is “a 
determined effort by HCC to shut down DJA FM for reasons it has not admitted”.  
MPL / IPP  

 

DRC: Phone-in programmes suspended  
In a “circular” dated 18 January 2005, the Minister of Information and Press has decided 
to suspend all live phone-in programmes. The Minister explained that this decision had 
become necessary following a number of rows that had broken out on the air on radio 
and television. The decision comes as a serious blow to two very popular broadcasts - 
Top Congo FM’s “Libre antenne” and Télé Kin Malebo’s “Télé chat”.  
With the same reasoning, the Minister has ordered religious and specialist radio and TV 
stations to “abstain from broadcasting political and news programmes, or acting as a 
platform for political propaganda, or face the penalties laid down by the law”.  
In a communiqué published on 20 January 2005, JED (Journaliste en Danger) called on 
the Minister of Information and Press, as well as the High Media Authority (HAM) to “set 
up a representative negotiation framework to examine and standardise the terms of 
reference for radio and television”. The NGO also suggested that the two bodies examine 
the question of phone-in programmes on a case-by-case basis “so as not to deprive the 
public of its right to free, responsible expression”. The Minister considered that those 
taking part in a discussion forum should identify themselves, so that they can be called 
on to defend their statements if necessary.  
FB / IPP  
 

DRC: Reporters in the Great Lakes carry out joint assignments 

From 31 January to 6 February, fifteen journalists from DRC, Burundi and Rwanda took 
part in a regional workshop on radio production on the theme of Disarmament, 
Demobilisation and Reintegration (DDR). The workshop was held at the Bukavu / Nguba 
Protestant Centre. 
First, all of the journalists taking part were able to meet various resource persons 
concerned with former child soldiers. They then broke into three groups (each with a mix 
of all three nationalities) to produce three joint assignments: Children at school, not at 
war; The child at the heart of the conflict; and DDR in South-Kivu, based on interviews 
carried out in the field. At the end of the workshop, all participants left with the resulting 
joint stories, to be broadcast by their respective radio stations. 

 5



The Bukavu workshop is the third of its kind, following on from those in Bujumbura in 
October 2004, and Kigali in November the same year. The workshops were organised by 
Panos Paris (IPP) and Search for Common Ground (SFCG) with the aim of consolidating 
exchange and collaboration between journalists from these three countries, while also 
helping to raise awareness of the common issues preoccupying all countries in the 
region. 
DM / IPP 
 
 

4. LEGAL AND FINANCIAL FRAMEWORKS FOR THE MEDIA 
 

Burundi: RPA suspends Net Press 
On 11 February the National Communication Council (CNC) decided to suspend the press 
agency, Net Press, for seven days. The CNC also suspended broadcasts by Radio 
publique africaine (RPA) for 48 hours, until midnight on Sunday 13 February.  
There were several complaints against Net Press, including having broadcast “libellous, 
outrageous and damaging” statements concerning Dr. Jean Minani, president of the Front 
for Democracy in Burundi party, on 18 January, 4 and 6 February 2005. The chairman of 
CNC, Jean-Pierre Manda, also called on Jean-Claude Kavumbagu, director of Net Press, to 
furnish material proof, by Thursday 10 February, to back up his claims that the chairman 
of CNRS (the National Disaster Fund), was “caught red-handed embezzling funds”.  
Meanwhile, the CNC accuses RPA of having distorted a message by the chairman of 
PARENA (the National Recovery Party) on 11 December 2004, having broadcast items on 
13 December 2004 that could incite civil unrest, and having covered a story on 24 
December, which offended morals and good behaviour.  
RPA is also accused of having broadcast defamatory comments and invading the privacy 
of an individual, Simon Simbeshere, from 24 to 30 November 2004, as well as 
defamatory and outrageous comments against the Minister of Public Security, Lieutenant-
Colonel Donatien Sidakira, on 26 and 27 January 2005.  
The radio station is also being questioned for calumny against Dieudonné Giteruzi, a 
senior civil servant in the Ministry of Finance, on 4 and 5 February 2005, without giving 
him the right to reply. CNC decided to investigate, even though Mr Giteruzi did not file a 
complaint. 
DN / IPP 
 

Central Africa: High Communication Council set up  

The Republic of Central Africa’s President signed a decree authorising the creation of a 
national High Communication Council (HCC) on 19 January 2005. The decree removes 
the final obstacle to setting up this institution, which is mentioned in the Constitution and 
was approved by the National Transition Council in November 2004. The HCC will be an 
independent media regulatory body, mainly involved in guaranteeing equitable and 
appropriate use of the public sector press, radio and television, while providing necessary 
arbitration as required.  
An official list of HCC members was published on 28 January 2005, following an annual 
general meeting in Bangui, with delegates from the Union of Central African Journalists 
(UJCA), the Independent Press Publishers Group (GEPPIC) and the Central Africa 
Association of Independent Press Publishers (ACEPI). At present, members of the team 
include Mrs Fernande Sackanot (journalist), Mrs Delphine Zouta (journalist), Mr Joseph- 
Vermond Tchendo (journalist), Mr Magba-Totama (journalist), Mr Hilaire Guitongo 
(journalist), Mr Jérôme Dounian-Doté (journalise), Mr Tita Samba Solé (broadcaster - 
journalist), Mr Philippe Manga Mabada (telecommunications engineer), Ms Opalagna 
(lawyer). The Head of State also has to designate a further two persons.  
FS / IPP  
  

 6



Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers   
Equatorial Guinea’s Minister of Information, Mr Alfonso Nsue Mokuy, has decided to 
“permanently let go of” over twenty employees in radio, television and the government 
paper, Ebano, for “irregular and ill-intentioned behaviour”. The measure affects twenty 
staff of Equatorial Guinea Radio and Television (RTVGE), including journalists and 
technicians, some with over 20 years’ employment at the channel, as well as three 
journalists from Ebano.  
The decision followed a meeting on 25 January of the Minister of Information and all staff 
from these media. According to an official source during the meeting, “an exhaustive 
analysis has shown that the poor operation of this department is due to the irregular and 
ill-intentioned behaviour” of these state employees, who are also accused of “various 
irregularities, such as indiscipline, incompetence and insubordination”.  
At a 27 January cabinet meeting, the president, Mr Teodoro Obiang Nguema also 
deplored the “poor operation” of the Ministry of Information and the “lack of 
coordination” on the part of its directors.  
RAN / IPP  
 

Rwanda: HCP calls Umurage to order 

The High Council for the Press (HCP) intervened on 25 January, calling on the newspaper 
Umurage, to publish a correction regarding allegations in its 31 December - 8 January 
issue against the national insurance company, Sonarwa. The company filed a complaint 
with the HCP accusing the paper of defamation for publishing an article claiming Sonarwa 
was closing because of bankruptcy.  
During the hearing at HCP’s premises in Kigali, the Director of Sonarwa, Mrs Marie-Claire 
Mukasine, insisted that the author of the article had access to all the necessary 
information about the company. “The publication of this kind of biased article shows a 
deliberate intention on the behalf of the journalist concerned to damage the credibility of 
the company,” she added. 
After hearing the accused journalist, the HCP found that he was unable to support his 
allegations, calling on the newspaper’s editor-in-chief to publish the necessary 
corrections in the next issue. 
This is the second complaint recorded by the HCP since it was set up in March 2003. The 
first case was between the newspaper, Umuseso, the most popular of the independent 
papers, and the vice-president of the House of Deputies. That case ended up in court.  
GR / IPP 
 

Rwanda: HCP’s monitoring protocol questioned 

The Rwandan Office of Information (ORINFOR) refused to turn up at a hearing of the 
High Press Council (HCP) on 18 February 2005. ORINFOR’s Director, Joseph Bideri, 
considered that the procedure for the HCP hearing was not recognised by law. 
The HCP referred to its instruction No 6 on hearing procedures, when it summoned 
ORINFOR to explain itself regarding an article in issue 1585 of 23 - 30 January 2005 of 
the government weekly Imvaho Nshya (in the kinyarwanda language) owned by 
ORINFOR.  
The HCP had received a complaint from Father Alexis Birindabagabo, the protestant 
bishop of the diocese of Gahini (in the east of the country), accusing the paper of 
publishing a defamatory article claiming that he had embezzled church funds. 
Although the director of ORINFOR refused to appear before the HCP, he pointed out that 
the plaintiff had been given the right of reply, as laid down by the press legislation. The 
HCP felt that ORINFOR’s explanations were not founded and asked its director to correct 
the errors contained in its article, and to publish an apology to the offended party in its 
next issue.  
GR / IPP 
 
 

 7



5. STRUCTURING AND PROFESSIONNALISATION OF THE MEDIA 
 

Gabon: Creation of a self-regulation body  

Press publishes in Gabon, meeting on 1 March as part of the Independent Print Media 
Workers Association (APPEL) set up a new Independent Press Self-regulatory Body of 
Gabon (Ogapel). 
This group of journalists and heads of independent newspapers aims to “keep a watch on 
rules of conduct to be observed by APPEL members, and to ensure media coverage of 
elections in the Republic of Gabon”. 
The founders of this organisation drafted a code of conduct which was adopted on 1 
March, and which they promise to respect. 
APPEL, which is one of the most active associations of publishers in Gabon, is directed by 
Norbert Ngoua Mezui, publications director of the bi-monthly N'ku Le Messager and Jean 
Yves Ntoutoume, who runs the weekly, Le Temps. The association has ten independent 
papers as its members: N'ku Le Messager, Le Temps, La Lowé, La Nation, La Crocodile, 
Gabaon, Femmes d'Aujourd'hui, Afrique Elite Magazine, Le Nganga and le Scribouillard. 
AN / IPP 
 

Gabon: Gabon’s national order of professional journalists is born 
The Gabon National Order of Professional Journalists (ONJPG) was set up on 17 February 
in Libreville, during its inaugural General Assembly. It will bring together journalists 
holding a professional press card, in an effort to restore a sense of dignity to the 
profession in the eyes of the public. 
This socio-professional organisation has a number of objectives, including promoting the 
professional, material and moral interests of its members, respect by journalists for the 
code of communication (law n°12/2001 of 12 December 2001), and defending press 
freedoms according to the laws and regulations in force. 
The ONJPG also promises to provide in-service training via seminars and workshops and 
to provide information that is precise, honest, complete and verifiable. To fulfil these 
promises, members will use the press to fight against tribalism, xenophobia, incitement 
to hatred and violence, flights of fantasy of all forms, immorality, condoning war crimes 
and crimes against humanity. 
The administrative structure of the ONJPG consists of a General Assembly and a Council, 
directed by a nine-member Committee elected by their peers for a renewable, three-year 
mandate and responsible for the day-to-day running of the Order. The current secretary-
general is Joseph Loembé, who previously spent a year as head of the National 
Professional Press Card Commission. 
AN / IPP 
 

DRC: OMEC publishes Code of conduct for journalists 
In Kinshasa, on 24 February 2005, the Congolese Media Observatory (OMEC) published 
its “Code of Conduct for Journalists in DRC”. Adopted by the Congolese National Press 
Union (UNPC) in March 2004, it consists of 21 articles, 15 of them dealing with 
journalists’ responsibilities and six with their rights. 
The Chair of OMEC’s executive council, Polydor Muboyayi, pointed out that Congolese 
journalists now possess a “real vade mecum of principles and standards, which they will 
adopt as their own code of honour”. 
The publication of the Code of Conduct, said Mr Muboyayi, is effectively the beginning of 
OMEC’s work of monitoring and mediation. OMEC was set up following the National Press 
Congress and has already received, and dealt with, sixty complaints. These mostly 
concerned defamation and libellous claims, Mr Muboyayi explained. 
OMEC has also made available to journalists a survey by Léopold Mbuyi on the issue of 
defamation and libel by the press.  

 8



Besides these two texts, the newly published 36-page document also contains OMEC’s 
monitoring checklist, as well as a statement to which Congolese journalists promise to 
adhere. 
FB / IPP 
 

DRC: National press strategy being drafted  
During a workshop in Kinshasa from 18 to 21 January 2005, with support from UNESCO, 
the Minister for Press and Information set out the main lines of his strategy for the press.  
Participants at the workshop recommended changes to the law, notably concerning 
decriminalisation of infringements of laws governing the press and revisions to the law on 
the professional status of journalists in DRC. They also called for the protection of union 
rights for media workers as well as insisting on the need to promote a high-quality public 
information service, especially allowing the public radio and TV station, RTNC to exercise 
independence in its editorial line.  
As well as calling for free access to information sources, participants suggested ways to 
inject new energy into the private-sector press, which it says is beleaguered by slavish 
ties to the politics of those in power, small circulation, short-lived publications put 
together by poorly paid staff lacking training in new information technologies, with 
amateur management and out of date equipment, etc.  
The workshop recommendations will be incorporated into the Minister’s strategy for the 
press, which is due to be finalised at a working group meeting scheduled for February.  
Participants at the workshop came from professional press associations (SNPP, UCOFEM, 
UNPC, ANECO, APAC, UPF, ARCO, ANEAP, AJPF, ANEP) as well as the Minister for Press 
and Information and the High Authority for the Media.  
FB / IPP  

  

DRC: Congolese journalists advocate code of practice days   

Around thirty journalists and representatives of professional media organisations meeting 
in Kinshasa on 22 January on the initiative of Journalistes en Danger (JED), 
recommended that special “code of practice days” be organised. The aim is to increase 
journalists’ respect for of their professional code of practice, and encourage them to be 
more responsible in the way they handle and disseminate information.   
The participants recognised that recent lapses were due to “political interference in the 
media in run-up to the elections”. They also criticised the hold that politicians have over 
the media that they own, thus compromising their independence. Participants also 
criticised a Ministry of Press and Information circular banning religious and specialised 
stations from broadcasting political programmes, as well as suspending phone-in 
programmes. The participants felt this was evidence of “the open intention of the Minister 
to gag the independent media and prevent them from offering the public a forum for free 
expression”. Participants also considered that journalists were responsible for putting out 
“inflammatory political slogans, messages of hate and incitement to violence and 
disorder”, according to a JED communiqué at the end of the meeting.  
FB / IPP  
 

 9



 
 

Africentr@lemedias is published monthly by the Institute Panos Paris (IPP) as part of its 
DRIM - Central Africa programme (DRIM - "Rights and Institutional 
Strengthening of the Media"). This monthly newsletter on media pluralism is prepared 
by journalists from the nine Central Africa countries (Burundi, Cameroon, Congo, Gabon, 
Equatorial Guinea, Central African Republic (RCA), Democratic Republic of Congo (DRC), 
Rwanda and Chad), with the support of CORDAID (Netherlands), the European 
Commission and DFID (UK).   

  

Editor-in-chief  
Pascal Berqué, Director of the DRIM AND MPA  CENTRAL AFRICA programmes, “Rights and 
Institutional Strengthening of the Media”, Panos Paris Institute, 
pascal.berque@panosparis.org 

Coordination  
Domitille Duplat, Coordinator of the newsletter, Panos Paris Institute, 
domitilled@panosparis.org   

Associate editor  

Marie-Pierre Liénard, project officer of the DRIM  CENTRAL AFRICA programme, Institute 
Panos Paris, mariepierre@panosparis.org

Correspondents  
Burundi: Damien Ntiranyuhura  
Cameroon: Joel Wadem  
Central Africa: Fernande Françoise Sackanot  
Congo: Solange Kibelolo  
Gabon: Achille Ngoma  
Equatorial Guinea: Rodrigo Angue Nguema  
Democratic Republic of Congo: Franck Baku (Kinshasa), Rose Lukano (South), Déo 
Namujimbo (Goma), Flory Ngongo (Kisangani), Dieudonné Malékéra (Bukavu), Michel 
Aveledi (Bas Congo).  
Chad: Laoro Gondjé  

Distribution 

Séverine Le Ridant, Chargée de Communication, Institut Panos Paris, 
communication@panosparis.org

Translation 
Peter Coles, mail@petercoles.net
 

Contact 

Institut Panos Paris, 10, rue du Mail - 75 002 Paris (France) 
Tel.  (331) 40 41 05 50 – Fax (331) 40 41 03 30 

 
This newsletter is published with the support of 
 

  & de     

 10

mailto:domitilled@panosparis.org
mailto:mariepierre@panosparis.org
mailto:communication@panosparis.org
mailto:pcoles@mac.com

	numbers 31 & 32 – February / March 2005
	In this month’s issue…
	Zoom
	Equatorial Guinea: Print media threatened

	Diary
	Kenya: Third pan-African AMARC conference from 18 - 22 April
	International meeting of French-language radio stations

	Print media news
	Cameroon: Diapason, a new newspaper
	Cameroon: New director for national radio and television
	DRC: Le Potentiel and Le Palmarès get bigger

	Television and radio news
	Cameroon: RTVL, a new television station
	Chad: Radio DJA FM suspended
	DRC: Phone-in programmes suspended
	DRC: Reporters in the Great Lakes carry out joint assignment

	Legal and financial frameworks for the media
	Burundi: RPA suspends Net Press
	Central Africa: High Communication Council set up
	Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers
	Rwanda: HCP calls Umurage to order
	Rwanda: HCP’s monitoring protocol questioned

	Structuring and professionnalisation of the media
	Gabon: Creation of a self-regulation body
	Gabon: National order of professional journalists is born
	DRC: OMEC publishes Code of conduct for journalists
	DRC: National press strategy being drafted
	DRC: Congolese journalists advocate code of practice days

	Zoom
	Equatorial Guinea: Print media threatened

	Diary
	Kenya: Third pan-African AMARC conference from 18 - 22 April
	International meeting of French-language radio stations
	Contact :


	Print media news
	Cameroon: Diapason, a new newspaper
	Cameroon: New director for national radio and television
	DRC: Le Potentiel and Le Palmarès get bigger

	Television and radio news
	Cameroon: RTVL, a new television station
	Chad: Radio DJA FM suspended
	DRC: Phone-in programmes suspended
	DRC: Reporters in the Great Lakes carry out joint assignment

	Legal and financial frameworks for the media
	Burundi: RPA suspends Net Press
	Central Africa: High Communication Council set up
	Equatorial Guinea: Government dismisses twenty media workers
	Rwanda: HCP calls Umurage to order
	Rwanda: HCP’s monitoring protocol questioned

	Structuring and professionnalisation of the media
	Gabon: Creation of a self-regulation body
	Gabon: Gabon’s national order of professional journalists is
	DRC: OMEC publishes Code of conduct for journalists
	DRC: National press strategy being drafted
	DRC: Congolese journalists advocate code of practice days
	Editor-in-chief
	Coordination
	Associate editor
	Correspondents
	Distribution
	Translation
	Contact
	This newsletter is published with the support of



