
 

 
 
 
 

NUMBER 42 JANUARY 2006  
  
 

IN THE NEWS…  
 
 

FOCUS 
Burundi: Agency for the regulation and control of telecommunications changes 
Ministry  
 

1. PRINT MEDIA NEWS 
Chad: Infotchad, a new government daily 

 

2. RADIO AND TV NEWS 
DRC: A community radio station for Mbata Mbengi 

DRC: Radio stations join forces in Bukavu to cover the referendum 
 

4. LEGAL AND ECONOMIC FRAMEWORKS FOR THE MEDIA 
Great Lakes: Book on media regulation in the Great Lakes region 

DRC: The HAM reacts to coverage of the referendum  
 

5. STRUCTURING AND PROFESSIONALISATION OF THE MEDIA 
DRC: Training for community radio journalists in East DRC 

Rwanda: Official recognition for the Press Centre  

 
 



FOCUS 
 

Burundi: Agency for Regulation and Control of Telecommunications Changes 
Ministry  
As from 28 November 2005, the Agency for the Regulation and Control of 
Telecommunications (ARCT), which had previously come under the Ministry of Defence, is 
now part of the Ministry for Transport, Post and Telecommunications.  
By taking this decision, the Burundi government has responded positively to some of the 
calls by independent radio stations for the ARCT to be controlled by a civil ministry. 
Professional journalists’ associations wanted to have an interlocutor that was open to 
dialogue and negotiation, especially regarding the exorbitant costs of broadcasting 
licenses.   
Until now, the ARCT assigned broadcast frequencies to both independent and public radio 
stations. On several occasions, this prerogative allowed the body to jam radio stations 
that had not paid the US$3,100 (2,525 euros) broadcast license fee by the designated 
deadline.  
Commenting on the change of ministry, the president of the Burundi Association of Radio 
broadcasters, (ABR), Jean-Jacques Ntamagara, said he hoped the authorities would now 
be more flexible regarding payment of the license fees  
ET / IPP 
 
 

1. PRINT MEDIA NEWS 
Chad: Infotchad, new national daily on sale 
On 13 January a trial copy of the new daily national Infotchad appeared on the 
newsstands, with the ambition of “informing to edify and construct.” The paper is 
published and directed by the Ministry for Communication and Culture. 
According to the paper’s leader writer, “radio and television aside, the government has 
never had the right printed channels to support its actions and policies aimed at the 
national and foreign public.” The editorial line of Infotchad is, he went on, partly to 
“report on the government’s actions and, if necessary, to explain the main events 
happening across the country.”  
And, he added, “an important feature of Infotchad is that it uses credible sources of 
information, and shows professionalism in its coverage.” The main source of news, he 
explained, is information gathered by the regional offices of Agence tchadienne de 
presse, the national wire service. 
The paper is on sale at 200 CFA (0.30 euro). 
LG / IPP 
 
 

2. RADIO AND TV NEWS 
 

DRC: A community radio station for Mbata Mbengi 

On 25 December last year, a new community radio station, Nzola Kanda (RCN), began 
broadcasting on 93.8 MHz from the town of Mbata Mbengi.  
For the time being, the station is using a generator-powered 50W transmitter, with a 
10km range. The station puts out two services during the day, one from 6 am to 10 am, 
and the other from 4 pm to 10 pm, mostly programmes on health, education, civil 
society, farming, and nature conservation. 
In order to get the station up and running quickly, the station’s six technicians and 
broadcasters were trained by staff of Moanda community radio, and then Radio Ntemo in 
Mbanza-Ngungu. 



Nzola Kanda (RCN) is an initiative of the Congolese Centre for Nature Conservation 
(CCPN), a development NGO. 
MA / IPP 
 
Contacts:  
Flavien Futi, Project leader 
Jean Bakambana, Station chief 
Tel. +243 81 90 12 872 
 

DRC: Radio stations join forces in Bukavu to cover the referendum 
From 17 - 20 December, sixteen journalists and two technicians from six radio stations of 
the Radio and Television Network of Eastern DRC (RATECO) joined together to cover the 
referendum on the constitution. 
A centralised team of eight journalists, hosted by Radio Maendeleo and directed by 
Kamengele Omba (Maendeleo), presented four news broadcasts a day, simultaneously 
retransmitted by the other stations of the Synergie network (Kahuzi, Maranatha, Maria, 
Neno la uzima, and Sauti ya rehema). Other members of the RATECO network in the 
provinces of North-Kivu, Maniema and Eastern Province were also called upon to join the 
exchanges of news. Four correspondents covered events in the communes of Bagira, 
Ibanda, Kadutu, and Kasha in Bukavu, while four others were sent out to rural areas 
(Idjwi, Kabare Nord, Kabare Sud and Walungu). Journalists from the Lokole Centre also 
worked alongside Synergie via correspondents in Kinshasa, Lubumbashi, Tshikapa and 
Uvira. 
Another radio synergy session was held in Kisangani to cover the elections. 
These synergy sessions between non-profit and community radio stations are supported 
by Institut Panos Paris, in partnership with the NGO, Search for Common Ground, and 
with funding from the UK department for international development (DFID). 
DM /IPP 
 
Contact: 
M. Kizito Mushizi, Coordinateur du Rateco 
Tel.: +243 81 51 96 863 - +243 99 77 08 810 
email: kizmush@yahoo.fr
 

3. LEGAL AND ECONOMIC FRAMEWORKS FOR THE MEDIA  
 

Great Lakes: Book on media regulation in the Great Lakes region 
Institut Panos Paris has published a new book entitled Media Regulation in the Great 
Lakes: defending press freedom or disciplining media players?  
This is the fourth work in the Cahier des Médias pour la Paix collection and is devoted to 
the three regulatory bodies in the Great Lakes region: the national Communication 
Council (CNC) in Burundi, the High Authority for the Media (HAM) in DRC and the High 
Council of the Press (HCP) in Rwanda. The 15 articles in this issue were written by 
journalists, media regulation staff, other players in the media world, and lawyers from 
the three countries. 
The book aims to enable all media stakeholders in the Great Lakes region to gain a better 
grasp of the nature, vocation and operation of media regulatory bodies, the difficulties 
these young institutions face, and their efforts and accomplishments to date. It also aims 
to encourage regulators to see their role as one of defending press freedom.  
MPL / IPP 
 
The publication can be downloaded (in French) from:  
http://www.panosparis.org/fr/publications.php  
 
For further information:  

http://fr.f265.mail.yahoo.com/ym/Compose?To=kizmush@yahoo.fr
http://www.panosparis.org/fr/publications.php


Marie-Pierre Liénard 
IPP Project officer  
Mariepierre@panosparis.org  
 

DRC: The HAM reacts to coverage of the referendum  

Based on a report from the Congolese Press Monitoring Centre (CEMPC) of 23 December 
2005, the High Authority for the media (HAM) has published its conclusions on coverage 
of the referendum by print media, radio and television. 
On 27 December, the HAM recommended that the directors of Congolese national radio 
and television (RTNC) sanction its programming and TV news producers for “serious 
neglect of the laws on referenda, of the HAM directive and the Code of Professional 
Conduct”.  
The media regulatory body criticises RTNC for what it considers was only partial coverage 
of the referendum campaign (2-16 December 2005). Through biased reporting, says the 
HAM, RTNC showed itself to favour a “yes” vote. The public channel is also accused of 
having broken a legally imposed media silence the day before the referendum, after the 
campaign was officially closed by HAM, on 16 December. 
HAM has threatened to use its legal powers to sanction the channel’s directors, who are 
legally responsible for broadcast content, if they fail again to follow procedure. 
 
On 29 December, the HAM handed out one-month broadcasting suspensions to all seven 
independent television channels: Télé Chat (RTKM), Autres vérités (RTMV), Palmarès 
politique (RTP), Je dénonce et je revendique (RLTV), Quatre vérités (RLTV), Questions de 
l’heure (CEBS), Aux dernières nouvelles (CEBS) and Leçon radiotélévisée (RATELKI), for 
having “illegally” broadcast campaign propaganda on the referendum (2-16 December 
2005), in violation of the law, and an express HAM directive dated 18 November 2005. 
  
HAM also issued a “severe reprimand” to radio and television stations and newspapers 
that they felt had violated the principles of impartiality and balance in their handling of 
information. The CEMPC report upon which HAM based its conclusions noted a bias in 
favour of a “yes” vote in the radio and television news programmes of RTGA, Tropicana 
TV, CCTV, Antenne A, Horizon 33, Top Congo FM and Digital Congo and in programmes 
broadcast by CMB, Global TV and CEBS. A bias in favour of a “no” vote was noticed in 
programmes broadcast by RTMV, RTKM, RTP and RLTV.  
And, out of ten daily newspapers scrutinised, a bias in favour of a “yes” vote was 
observed in La Référence Plus, Forum des As, Le Potentiel, l’Avenir, l’Observateur and in 
favour of a “no” vote in Le Phare and La Tempête des Tropiques. 
Only Le Palmarès and La Prospérité received a glowing report from the HAM for 
respecting the principle of fairness.  
FB / IPP 
 
 
For all of the HAM’s decisions, see:  
http://www.ham-DRC.org  
 
 

4. STRUCTURING AND PROFESSIONALISATION OF THE MEDIA 
 

DRC: Training for community radio journalists in East DRC  
From 7 - 15 December 2005, fifteen journalists from community radio stations in Eastern 
DRC received training in microprogramming and production of public games 
programmes. 
The workshops, held in Kisangani by Unicef aimed at public education on a range of 
issues, such as health, sexual attacks on women and children, HIV/AIDS, water and 
sanitation, in a post-conflict country. Experimental broadcasts that were produced in a 

mailto:Mariepierre@panosparis.org
http://www.ham-rdc.org/


suburb of Kisangani are available on CD and cassette, and will soon be broadcast by 
community radio stations in eastern DRC as part of a public education campaign. 
The workshop was part of a three-year Unicef programme in DRC running from 2003-
2005. At the end of the training, the journalists, who had come from the provinces of 
Maniema, North Kivu, South Kivu and Estern province, formed a network to continue to 
support this Unicef programme. 
FN / IPP  
 

Rwanda: Official recognition for the Press Centre  

On 21 December, eleven representatives from newspapers in Rwanda signed the statutes 
of the Press Centre, in the presence of Kigali’s solicitor, François Ntaganda. This marked 
their support for the centre, which should bring journalists together, along with 
newspapers and professional journalists’ associations.  
This official recognition by the solicitor should give the green light for the Press Centre to 
apply to the Ministry of Justice for legal status. If the administrative procedures follow 
their course normally, Rwanda’s Press Centre should receive official recognition by the 
end of January 2006.  
The Centre has existed since 1996, but the new executive council, appointed in June 
2005, wanted it to become a legally recognised institution.  
RA / IPP 
 
 



 

 
 
 

Africentr@lemedias is published monthly by the Institut Panos Paris (IPP) as part of its Central 
Africa programme Pluralist media for peace and democracy. This monthly newsletter on 
media pluralism is prepared by journalists from the nine Central Africa countries (Burundi, 
Cameroon, Congo, Gabon, Equatorial Guinea, Central African Republic (RCA), Democratic Republic 
of Congo (DRC), Rwanda and Chad), with the support of CORDAID (Netherlands).   

  

Editor-in-chief  

Pascal Berqué, Director of the Pluralist media for peace and democracy programme, Institut Panos 
Paris, pascal.berque@panosparis.org 

Coordination  

Domitille Duplat, Coordinator of the Pluralist media for peace and democracy in Central Africa 
programme, Institut Panos Paris, domitilled@panosparis.org   
Laure Tasic, Responsible for the Pluralist media for peace and democracy in Central Africa 
programme, Institut Panos Paris, laure.tasic@panosparis.org  
 

Associate editor  

Marie-Pierre Liénard, project officer of the Pluralist media for peace and democracy in Central 
Africa programme, Institut Panos Paris, mariepierre@panosparis.org

Correspondents  

Burundi: Edmond Toyi  
Cameroon: Joel Wadem  
Central Africa: Sylvie Jacqueline Benguéré 
Chad: Laoro Gondjé  
Congo: Annette Kouamba 
Democratic Republic of Congo: Franck Baku (Kinshasa), Doudou Solol (Katanga), Patient Ndoole 
(North Kivu), Flory Ngongo (Oriental province), Dieudonné Malékéra (South Kivu), Michel Aveledi 
(Bas Congo), Innocent-Prosper Mbumba (Kasaï oriental), Anne-Marie Kasenga (Kasaï occidental), 
Shabani Mwanaomba (Maniema), Gabriel-Bernard Ohanu (Equateur), Valère Odio (Bandundu) .  
Equatorial Guinea: Rodrigo Angue Nguema  
Gabon: Achille Ngoma  
Rwanda: Anastase Rwabuneza 
 

Distribution  

Séverine Le Ridant, Communication officer, Institut Panos Paris 
communication@panosparis.org

Translation  

Peter Coles, mail@petercoles.net

  

Contact  

Institut Panos Paris, 10, rue du Mail - 75 002 Paris (France)  
Tel. (331) 40 41 05 50 – Fax (331) 40 41 03 30  

mariepierre@panosparis.org
  
This newsletter is published with the support of  

  
  

 
 

mailto:domitilled@panosparis.org
mailto:laure.tasic@panosparis.org
mailto:mariepierre@panosparis.org
mailto:communication@panosparis.org
mailto:pcoles@mac.com

	Number 42 January 2006
	IN THE NEWS…
	Focus
	Burundi: Agency for the regulation and control of telecommun

	1. Print media news
	Chad: Infotchad, a new government daily

	2. Radio and TV news
	DRC: A community radio station for Mbata Mbengi
	DRC: Radio stations join forces in Bukavu to cover the refer

	4. Legal and economic frameworks for the media
	Great Lakes: Book on media regulation in the Great Lakes reg
	DRC: The HAM reacts to coverage of the referendum

	5. Structuring and professionalisation of the media
	DRC: Training for community radio journalists in East DRC
	Rwanda: Official recognition for the Press Centre

	Focus
	Burundi: Agency for Regulation and Control of Telecommunicat

	Print media news
	Chad: Infotchad, new national daily on sale

	Radio and TV news
	DRC: A community radio station for Mbata Mbengi
	DRC: Radio stations join forces in Bukavu to cover the refer

	Legal and economic frameworks for the media
	Great Lakes: Book on media regulation in the Great Lakes reg
	DRC: The HAM reacts to coverage of the referendum

	Structuring and professionalisation of the media
	DRC: Training for community radio journalists in East DRC
	Rwanda: Official recognition for the Press Centre
	Editor-in-chief
	Coordination
	Associate editor
	Correspondents
	Distribution
	Translation
	Contact
	This newsletter is published with the support of



